רכבת רוכנת


כל מה שרצית לדעת על רכבת רוכנת:
רכבת רוכנת היא רכבת בעלת מנגנון המאפשר לרכבת להטות עצמה בעיקולי תוואי המסילה.
כאשר רכבת נוסעת בקטע מסילה מעוקל, היא מפעילה כוח צנטריפוגלי על הנוסעים שבתוכה, הדבר גורם לאי-נוחות לנוסעים, עלול לגרום לנפילת חפצים ולנוסעים עומדים לזוז ממקומם.
הטיית הרכבת בכיוון העיקול גורמת להקטנת התאוצה הצדדית (שנוצרת על ידי הכוח הצנטריפוגלי) על הנוסעים ובכך מאפשרת לנסוע במהירות גבוהה יותר בעיקול בלי לחרוג מערכי התאוצה הצדדית המקסימלית על הנוסעים.
יתרון מנגנון זה בא לידי ביטוי בשימוש במסילות מפותלות – הוא מאפשר קיצור זמן הנסיעה ללא השקעה רבה בתשתית ליישור העיקולים.
נהוג להבדיל בין שני סוגי מנגנונים:

רכינה פסיבית
כאשר בסיס הקרון מחובר ישירות למרכז הכובד של גוף הקרון ומאפשר לו חופש תנועה סיבובי – ההטייה מתבצעת סביב מרכז הכובד של גוף הקרון בעזרת הכוח הצנטריפטלי כך שהחלק מעל מרכז הכובד נוטה לפנים העיקול ואילו מתחת למרכז הכובד ההטייה היא בכיוון ההפוך.
רכינה אקטיבית
כאשר הטיית גוף הקרון מבוצעת בצורה חשמלית או הידראולית לפי הוראות ממערכת הבקרה והאיתות המסלתית – בכך מתאפשרת זווית הטיה גדולה יותר.

הרכבות הראשונות ביצור המוני שהיו מצוידות במנגנון רכינה, היו רכבות מסדרת 381, בשירות הרכבות הלאומי היפני, שנכנסו לשירות בשנת 1973.
כיום נפוצים מספר מימושים שונים של המנגנון – בעיקר ברכבות מהירות.

נלקח מויקיפדיה

הגדרות נוספות הקשורות לרכבת רוכנת:
סוגי רכבות