תאוריות הקשר על הפלת השאה של איראן


כל מה שרצית לדעת על תאוריות הקשר על הפלת השאה של איראן:
תאוריות הקשר על הפלת שלטון השאה באיראן הן תאוריות קשר העוסקות בעומדים מאחורי המהפכה האיראנית של 1979, והפלת שלטון השאה בימיו של מוחמד רזא שאה פהלווי.
לפי תאוריות אלו ממשלות בריטניה, צרפת וארצות הברית עמדו מאחורי המהפכה האיראנית, והיו אלו שהפעילו ותמכו בסתר באנשי הדת השיעים ובפרט ברוחאללה ח'ומייני בהפלתו המוצלחת של מוחמד רזא שאה פהלווי.
גלגולה הראשון של תאוריה זו פותחה עוד בראשית ימי ההפגנות שהניעו את המהפכה האסלאמית, במיוחד בקרב תומכי שלטון השאה וכן השאה מוחמד רזא שאה פהלווי עצמו, כפי שבא לידי ביטוי בראיונו האחרון לתקשורת.
לפי תאוריה זו נציגי מדינות המערב באיראן ייעצו ולחצו על השאה, החל מראשית ההפגנות, לעזוב את איראן עד תום הפרעות, להימנע משימוש בכח צבאי או כח כלשהו לפיזורם, כמו לחצו עליו לקדם את עניין זכויות האדם בחברה שטרם הייתה מוכנה לכך – כשעצות אלו הן שהובילו והביאו להפלתו המכוונת על ידם.
רעיון זה תפס מקום משמעותי בקרב דעת הקהל האיראני המבוגר,‏‏‏‏ כמו בקרב הגולים הפוליטיים האיראנים‏ ואף השפיעו על המוג'אהדין ח'לק‏ ועל עיתונאות מערבית.

תאוריה זו גורסת כי המהפכה האיראנית של 1979 הייתה למעשה תגובה מערבית למהפכה הלבנה של פהלווי שנועדה לקדם את איראן ואנשיה, בצורה כזו שהייתה מסכנת את מעמדן הבינלאומי, הכלכלי וכן הפוליטי של יתר מדינות העולם.
כשבשלב הראשון התעצמות כוחה של איראן הייתה מסכנת את מעמדן של מדינות אירופה ומאוחר יותר גם את מעמדה של ארצות הברית.
לאור זאת חברו אנשי הדת (כשהאינטרסים שלהם היה להשיג שליטה על איראן) עם ארצות הברית, צרפת ובריטניה (שהאינטרסים שלהם היה לעכב את התפתחותה של איראן ולהשיג שליטה מחודשת על הנפט ומחיריו, זאת לאור מדיניותו של השאה באופ"ק וכך שחוזי הנפט היו עתידים לפקוע ב-1978)‏).
ח'ומייני דחה את ההאשמות, בטענה כי השאה היה ה"סוכן" המערבי באיראן, וזה שמנע את הקמתה של הממשלה האסלאמית עד למהפכה.

נלקח מויקיפדיה

הגדרות נוספות הקשורות לתאוריות הקשר על הפלת השאה של איראן:
תאוריות קשר
איראן: היסטוריה
בריטניה: היסטוריה
ארצות הברית: היסטוריה
צרפת: היסטוריה
שושלת פהלווי
נשיאות ג'ימי קרטר
הרפובליקה האסלאמית של איראן