תיבת הילוכים


כל מה שרצית לדעת על תיבת הילוכים:
תיבת הילוכים היא התקן המתאם בין "התקן מניע" (מנוע בנזין, מנוע דיזל או מנוע חשמלי) לבין "התקן מונע" כלשהו, ומאפשר לשנות את היחס בין מהירויותיהם ובין עוצמת המומנט שהם מפעילים זה על זה.
מהירות הסיבוב עומדת ביחס הפוך למומנט המופעל, ולכן שילוב תיבת ההילוכים להילוך נמוך מגביר את מומנט ההתקן המניע, ומאפשר לו להתגבר ביתר קלות על ההתנגדות שההתקן המונע מפעיל נגדו.
תיבות ההילוכים נפוצות בכלי תחבורה: ניתן להבחין בהשפעת המעבר בין ההילוכים השונים בעת האצת הרכב, על ידי התבוננות במחוג מד סיבובי המנוע (מד הסיבובים לדקה) העולה ויורד לסירוגין, בעוד המהירות הנמדדת על ידי מד המהירות עולה בהדרגתיות.
דבר זה נובע משינוי יחס הגדלים של גלגלי השיניים המשולבים בתיבת ההילוכים, המאפשר למנוע להניע את כלי הרכב במהירות רצויה, תוך הורדת סיבובי המנוע לרמה נמוכה יותר ככל שפוחתת ההתנגדות שמפעיל נגדו כלי הרכב.
סוגי תיבות הילוכים:

תיבת הילוכים ידנית, שבה החלפת הילוך נעשית על ידי הנהג באמצעות מוט ההילוכים ודוושת המצמד.

תיבת הילוכים רובוטית, שבה, החלפת ההילוך נעשית על ידי המכונית, אך היא בנויה כמו תיבה ידנית לכל דבר.
תיבת הילוכים חצי־אוטומטית (או "אוטו־קלאץ'"), בה החלפת הילוך נעשית על ידי הנהג אך הפעלת המצמד נעשית על ידי הרכב.

תיבת הילוכים אוטומטית (המכונה לעתים תיבה פלנטרית), היא תיבה הכוללת מנגנון המאפשר לרכב להחליף הילוך באופן עצמאי, ללא צורך בהתערבות מצד הנהג.

תיבת הילוכים רציפה (CVT), הפועלת כתיבה אוטומטית ללא התערבות הנהג, אך בעלת מגנון פנימי רציף השונה מהתיבה האוטומטית.

מערכת גלגלי שיניים פלנטרית.
מערכות כאלו משמשות בתיבת הילוכים אוטומטית

נלקח מויקיפדיה

הגדרות נוספות הקשורות לתיבת הילוכים:
ויקיפדיה: ערכים לפיצול
טכנולוגיה תחבורתית
התקנים מכניים