קפטן מארוול (DC קומיקס)


כל מה שרצית לדעת על קפטן מארוול (DC קומיקס):
שאזאם, שידוע גם בשם קפטן מארוול (באנגלית: Captain Marvel, Shazam) הוא דמות בדיונית של גיבור-על שהופיעה תחילה בחוברות הקומיקס של חברת פאוסט קומיקס ולאחר מכן של חברת DC Comics.
הדמות הופיעה לראשונה בחוברת Whiz Comics #2 מפברואר 1940, ונוצרה על ידי הכותב ביל פרקר והמאייר קלרנס צ'ארלס בק.
קפטן מארוול הוא האלטר אגו של ויליאם ג'וזף "בילי" בטסון, עיתונאי רדיו צעיר שנבחר להיות אלוף הטוב והצדק בידי המכשף שאזאם.
כל אימת שבילי הוגה את שם המכשף, מכה בו ברק קסם שהופך אותו לגיבור-על בוגר ובעל כוחותיהם של שש דמויות מיתולוגיות ואגדתיות – שלמה, הרקולס, אטלס, זאוס, אכילס ומרקוריוס.
כמה מחבריו ובני משפחתו, בעיקר מרי מארוול וקפטן מארוול הבן ממשפחת מארוול, מסוגלים לשתף את כוחו של בילי ולהפוך לגיבורי-על בעצמם.
בהרפתקאותיו, בטסון מהולל כ"בן-התמותה העוצמתי ביותר בעולם", והוא כונה כ"האדם החשוב האדום הגדול" בידי נבל-העל דוקטור סיבאנה – כינוי אשר אומץ בידי מעריצי הדמות.
בהתבסס על היקף המכירות, קפטן מארוול היה לדמות הפופולרית ביותר בשנות ה-40 של המאה ה-20, כאשר חוברותיו עברו את היקף המכירות של סופרמן ושל גיבורי-על אחרים באמצע שנות ה-40.
‏ דמותו של קפטן מארוול הייתה גם הראשונה שעובדה למדיות אחרות, בסדרת הסרטונים הקצרים "הרפתקאות קפטן מארוול" של שנת 1941.
חברת פאוסט קומיקס הפסיקה לפרסם את החוברות בשנת 1953 עקב תביעה להפרת זכויות יוצרים שהגישה נגדם חברת DC קומיקס, בטענה שהדמות היא העתק של סופרמן.
בשנת 1972, חברת DC קומיקס רכשה את הזכויות לדמויות ממשפחת מארוול ושבה לפרסם את סדרות הכותרים.
עד לשנת 1991, החברה שילבה את הדמויות לתוך יקום DC וניסתה להחיות את הזיכיון מספר פעמים.
משום שחברת מארוול קומיקס יצרה דמות באותו שם בשנות היעדרה של הדמות מעל דפי הקומיקס, חברת DC לא יכלה לשווק את הדמויות השונות למשפחת מארוול תחת אותו שם, ולכן החלה להשתמש בשם "שאזאם!" כשם הכותרים.
עד מהרה, קפטן מארוול החל להיות מזוהה בטעות כשאזאם.
קפטן מארוול מדורג במקום ה-55 ברשימת דמויות הקומיקס הגדולות ביותר של כל הזמנים, לפי מגזין ויזארד‏ וכן במקום הרביעי ברשימת גיבורי-העל החזקים ביותר בכל הזמנים.
‏ האתר IGN דירג אותו במקום ה-50 ברשימת דמויות הקומיקס הגדולות של כל הזמנים ואף ציין כי הוא מהווה תזכורת מתמדת לימים פשוטים יותר.

נלקח מויקיפדיה

הגדרות נוספות הקשורות לקפטן מארוול (DC קומיקס):
DC קומיקס
דמויות מתוך קומיקס
גיבורי על