כשמילים רוקדות: מפענחים את הסוד מאחורי 'הכריע שוב – נתן במתנה? במתנה! (4,3)'
מי מאיתנו לא מכיר את הרגע הזה? אתם יושבים רגועים עם כוס קפה, אולי בבוקר שבת או בסוף יום עבודה, ומולכם פרוס עולם שלם של אותיות וחללים בתשחץ האהוב. הכל זורם נפלא: "עיר הבירה של צרפת" – פריז, "כלי נגינה עתיק" – נבל, ופתאום – בום. הגדרה אחת, קטנה ותמימה למראה, מנתקת אתכם לחלוטין מכל רצף מחשבה ומשאירה אתכם עם סימן שאלה גדול מעל הראש. בדיוק על הרגעים האלה אנחנו אוהבים לדבר, כי הם הופכים את פתרון תשחצים למשחק מחשבה אמיתי.
הגדרה כזו בדיוק היא זו שאיתה נתמודד היום, אחת שמעוררת סקרנות, מחדדת את המחשבה ומזמינה אותנו לצלול עמוק אל נבכי השפה העברית: 'הכריע שוב – נתן במתנה? במתנה! (4,3)'.
האתגר שבהגדרות ה"מתעתעות" בתשחץ
עולם התשבצים והתשחצים הוא הרבה יותר מסתם בדיקת אוצר מילים. הוא שיעור בחשיבה יצירתית, במשחקי מילים ובקריאת מה שבין השורות. ישנן הגדרות קשות שמצריכות ידע כללי, יש כאלה שדורשות היכרות עם ראשי תיבות וביטויים, וישנן את ההגדרות הכפולות או ה"מתעתעות" – אלו שמשחקות עם המוח שלנו, מציגות לנו שתי משמעויות שונות לגמרי למילה אחת, או הופכות ביטוי שגור למשהו חדש ומפתיע. ההגדרות הללו, שמבקשות מאיתנו "לצאת מהקופסה", הן פסגת ההנאה עבור רבים ממכורי התשחצים.
הגדרה כמו 'הכריע שוב – נתן במתנה? במתנה! (4,3)' היא דוגמה קלאסית לחידה כזו. היא לא מספקת לנו רמז ישיר או תיאור מילוני פשוט. במקום זאת, היא מציבה בפנינו קונפליקט, או ליתר דיוק – שתי אפשרויות שונות לחלוטין, שנדמה שאין ביניהן קשר, ובכל זאת הן מובילות לאותה פתרון הגדרה, או במקרה זה, זוג מילים שמתארות את שתיהן.
פירוק ההגדרה: כל מילה חשובה
כמו בכל טיפים לפתרון תשחצים מורכבים, השלב הראשון הוא לפרק את ההגדרה לחלקיה ולבחון כל מילה בנפרד, ואז יחד עם הקשרה. בואו נסתכל שוב על האתגר חשיבה שלנו:
- "הכריע שוב": מה המשמעות של "הכריע"? הכריע דין, קיבל החלטה, הכניע. ומה לגבי "שוב"? מילה זו קריטית. היא רומזת על חזרה, על פעולה שנעשית פעם נוספת. האם מדובר בהכרעה חוזרת ונשנית? בהכרעה שלא הייתה סופית בפעם הראשונה? זוהי נקודה חשובה למחשבה.
- "נתן במתנה?": החלק השני. כאן נכנסת לתמונה הנתינה. אבל שימו לב לסימן השאלה – הוא רומז שהמשמעות של "נתן במתנה" אינה מילולית לגמרי. אולי זו שאלה רטורית, אולי זה משחק מילים על ביטוי כלשהו, או רמז עקיף לפעולה דומה אך לא זהה לנתינת מתנה.
- "במתנה!": וכאן, ממש בסיום, יש לנו שוב את המילה "מתנה", אך הפעם עם סימן קריאה! הדגשה! האם זה מאשר את הרמז הקודם, או שמא מנסה לבלבל אותנו עוד יותר? יש כאן אולי חזרה על רעיון הנתינה, או חידוד שלו, הפעם בצורה מוחלטת יותר, מובטחת.
- "(4,3)": וכמובן, הפרטים הטכניים: צמד מילים, ארבע ושלוש אותיות בהתאמה. זהו נתון קריטי שמצמצם משמעותית את כמות האפשרויות ועוזר לנו למקד את החיפוש אחר הפתרון. אנחנו מחפשים שתי מילים, שהראשונה בת 4 אותיות והשנייה בת 3, ושתיהן יחד יתאימו לשני חלקי ההגדרה המורכבים.
בין הכרעה לנתינה: איפה הקשר?
היופי בהגדרות כאלה טמון במציאת הקשר הסמוי. מה יכול לקשר בין פעולה של "הכרעה חוזרת" לבין "נתינה במתנה" בצורה לא ישירה? האם יש מילה שיכולה לתאר את שניהם? האם החידה מצפה מאיתנו לזהות מצב שבו ההכרעה עצמה
היא
המתנה, או שהמתנה
היא
ההכרעה? אולי זו מילה הומוריסטית, או סלנגית, או ביטוי מיוחד?
המוח שלנו מתחיל לעבוד על קולנועים שונים: אולי יש כאן משחק צלילים? מילים שנשמעות דומה אך משמעותן שונה? אולי זה ביטוי דו-משמעי שחלק אחד שלו מתקשר להכרעה וחלק אחר למתנה? החיפוש אחר הפתרון דורש ידע שפתי עשיר, יכולת אסוציאטיבית גבוהה, ובעיקר – סבלנות.
אל תדאגו, הפתרון המלא והמבריק של הגדרה זו יחכה לכם בהמשך הפוסט, והוא ללא ספק ישאיר אתכם עם חיוך קטן של הערכה על עומק השפה העברית ועל היצירתיות של מחברי התשבצים. אך עד אז, אני מזמין אתכם לחשוב יחד איתנו. אילו כיווני מחשבה עולים לכם בראש כאשר אתם נתקלים בהגדרה מסובכת שכזו? איזה חיבור נסתר יכול לקשור בין "הכרעה שוב" לבין "נתינה במתנה"?
המשיכו לקרוא כדי לגלות את ה"אהא!" הרגע המפצח את אחד התשבצים המאתגרים ביותר.