כל מה שרצית לדעת על צי מטוסי אל על:
צי מטוסי אל על מלווה את ההיסטוריה של מדינת ישראל מעת תקומתה ומטוסיה היוו חלק מכמה מן האירועים ההיסטוריים הבולטים בישראל.
מטוסי אל על הראשונים נרכשו עוד בטרם הכרזת המדינה והיוו עורק תחבורה ואספקה מרכזי למדינה בעת מלחמת העצמאות.
תחילה היה מורכב צי המטוסים של חברת אל על ממטוסים צבאיים ישנים שהוסבו למטרות אזרחיות, עם השנים החלה אל על רוכשת מטוסים חדישים אשר איפשרו לחברה לפתח נתיבי טיסה חדשים ברחבי תבל.
צי אל על בעבר ובהווהמטוסי נוסעיםמטוסבשירותבהזמנהנוסעיםזיהוי כלי טיס ("זנב")הערותFJYסה"כדאגלס DC-47——4X-ACC "רחובות"4X-ACD "הרצל"4X-ADC4X-ACA4X-ACB4X-ADB4X-ADNכל מטוסי הדאגלס DC-4 היו במקורם מטוסים צבאיים, C-54 Skymaster.
שמשו בחברת אל על בין השנים 1948-19524X-ACA נרכש על ידי ההגנה כמטוס צבאי, הועבר לידי אל על ב-27 בספטמבר 1948 ונצבע בצבעי אל על להטסת נשיא המדינה הראשון, חיים ויצמן מז'נבה לישראל ב-29 בספטמבר 1948, זאת עוד בטרם נרשמה אל על כחברה.
באוקטובר 1948 הועבר לידי חיל האוויר וב-2 בינואר 1949 בשעה שהשתתף במבצע ולווטה 2, התרסק בחוף תל אביב ונגרט.
4X-ACD הביא ב-17 באוגוסט 1949 את עצמותיו של הרצל לקבורה בישראל ונקרא על שמו.
ב-6 בפברואר 1950 התרסק בשעה שהמריא משדה התעופה לוד בתנאי שלג ונשרף.
כל 46 נוסעיו ו-4 אנשי צוות ניצלו.
4X-ADB השתתף במבצע על כנפי נשרים בשנת 1950.
ב-24 בנובמבר 1951 התרסק בשעה שנחת בשדה התעופה בציריך, שישה אנשי צוות נהרגו ואחד ניצל.
4X-ADN השתתף במבצע על כנפי נשרים לאחר שנצבע כמטוס חברת Near East Air Transport ונשא רישום קובני.
C-46 קומנדו8——4X-ACT "אילתה" (נשא אף רישום 4X-ALC)4X-ALF (נשא אף רישום 4X-AQE)4X-ACE4X-ACG4X-ACF (נשא אף רישום 4X-ALB)4X-ALA4X-ALE (נשא אף רישום 4X-AQD)4X-AEFמטוסי C-46 קומנדו שרתו בחברת אל על בין השנים 1949-1956.
4X-ACG השתתף במבצע עובדה והטיס אספקה לכוחות צה"ל באילת ב-17 במרץ 1949.
4X-ACT החל שרותו ברישום ישראלי בחברת ארקיע ב-11 באוקטובר 1949.
הועבר לאל על ב-24 בינואר 1950.
ב-14 באוקטובר 1952 שונה רישומו ל-4X-ALC.
הוחזר לשרות ארקיע ב-17 בפברואר 1955 ושימש בחברה זו עד פברואר 1956.
DC-3 דקוטה1——4X-ATA4X-ATA הועבר מחיל האוויר לאל על ב-22 בפברואר 1951.
ב-22 בינואר 1952 הושב לשרות חיל האוויר.
ב-2 באפריל 1957 הועבר לארקיע ונרשם 4X-AEO ב-4 בספטמבר 1968 הועבר לתעשייה האווירית לישראל ושימש בשרותה עד 30 ביולי 1971.
לוקהיד קונסטליישן5——4X-AKA4X-AKB "מזל טוב"4X-AKD4X-AKC4X-AKEמטוסי לוקהיד קונסטליישן שמשו בחברת אל על בין השנים 1950-1962.
שלושת המטוסים הראשונים נרכשו על ידי חברתו של אל שווימר בקליפורניה, בשנים 1947-1948, ושופצו כמטוסי נוסעים עבור מדינת ישראל.
ניסיון להעבירם לישראל זמן קצר לאחר רכישתם כשל לאחר שהוחרמו על ידי ה-FBI בחשד ליצוא אסור.
רק בשנת 1950 הועברו לידי אל על.
4X-AKC נורה והופל בשמי בולגריה ב-27 ביולי 1955, 55 נוסעים ו-7 אנשי צוות נהרגו.
4X-AKE הוצא משרות בפברואר 1962.
אוכסן בתעשייה האווירית עד שלהי שנות ה-60 אז הועבר סמוך למלון אויה ביהוד כדי להופכו למסעדה.
תוכנית שלא התממשה והמטוס פורק ונגרט.
בריסטול בריטניה5——4X-AGA4X-AGB4X-AGC4X-AGD4X-AGEמטוסי בריסטול בריטניה שמשו בחברת אל על החל מספטמבר 1957 עד פברואר 1967.
4X-AGC קבע ב-19 בדצמבר 1957 שיא מהירות ומרחק חדש בטיסה ישירה מניו יורק לשדה התעופה לוד, מרחק 9,270 ק"מ ב-14:46 שעות.
4X-AGD שימש ב-20 במאי 1960 להטסתו החשאית של אדולף אייכמן מבואנוס איירס לשדה התעופה לוד.
מקדונל דאגלס MD-111——N278WAN278WA היה בצי אל על בחודשים יוני-ספטמבר 1998.
בואינג 70710——4X-ATA "שהחיינו"4X-ATB4X-ATC4X-ATD4X-ATE4X-ATR4X-ATS4X-ATT4X-ATX4X-ATYמטוסי בואינג 707 שמשו בחברת אל על מ-1961 ועד 1989.
4X-ATA קבע ב-15 במאי 1961 שיא מרחק וזמן למטוס מדגם זה בטיסה מסחרית, כאשר טס מניו יורק לשדה התעופה לוד, מרחק 9,270 ק"מ ב-9:33 שעות.
נחטף לאלג'יריה ב-23 ביולי 1968 והושב לאל על ב-31 באוגוסט 1968 ללא נזק.
הוצא משרות בשנת 1984.
החל משנת 1985 ועד שנת 2000 הוצג חרטום המטוס ותא הטייס במוזיאון אינטרפיד ומאז הוא מוצג במוזאון "ערש התעופה" בלונג איילנד.
4X-ATB ניצל ב-6 בספטמבר 1970 מניסיון חטיפה במהלך טיסה, של מחבלים מהחזית העממית לשחרור פלסטין.
'4X-ATE הוחכר לאל על לתקופה של שלושה חודשים בלבד, יולי-אוקטובר 1983.
4X-ATR עמד במוקד התקפת טרור, ב-26 בדצמבר 1968, באתונה.
ניזוק, אך תוקן והמשיך בשרות אל על עד 14 באפריל 1988.
4X-ATX ב-31 ביולי 1980, בטרם המראה מנמל התעופה בן-גוריון, פרצה אש בתא השירותים האחורי.
המטוס פונה מנוסעיו ומכבי האש נאלצו לחתוך חור בגוף המטוס כדי לכבות את השריפה.
המטוס תוקן ושב לשרות.
בואינג 707 בחכירה קצרה7——G-AYBJ4X-BYMN324FN792FA4X-ATGN325PP-VJBN324F הוחכר מחברת Flying Tiger Line בחודשים אפריל-אוגוסט 19684X-ATG הוחכר מחברת ארקיע בשנת 1990N325F הוחכר מחברת Flying Tiger Line בחודשים אוגוסט-דצמבר 19684X-BYM הוחכר מהתעשייה האווירית בשנת 1977N792FA הוחכר בחודשים מרץ-נובמבר 1978G-AYBJ הוחכר מחברת British Midland בחודשים אוגוסט-ספטמבר 1972PP-VJB הוחכר מחברת ואריג בחודשים דצמבר 1960 – מאי 1961.
בואינג 7202——4X-ABA4X-ABBמטוסי בואינג 720 שמשו בחברת אל על בתקופה שבין מרץ 1962 לאוקטובר 1980.
4X-ABB היה יעד להתקפת טרור בנמל התעופה הבינלאומי ציריך קלוטן ב-18 בפברואר 1969.
נזקי המטוס תוקנו והוא שב לשרות אל על עד אוקטובר 1980.
בואינג 737-2004——4X-ABN4X-ABO4X-ABL4X-ABMמטוסי בואינג 737-200 שמשו בחברת אל על בין אוקטובר 1980 ומרץ 1988.
בואינג 737-7002——16941044X-EKE "נצרת"4X-EKD "אילת, הים האדום" (בעבר "אשקלון")4X-EKE נמסר לאל על ב-11 באוגוסט 1999 ונכון לשנת 2014 נמצא עדיין בשרות.
4X-EKD נמסר לאל על ב-14 בדצמבר 1999 ונכון לשנת 2014 נמצא עדיין בשרותבואינג 737-80011—16132-138148-1544X-EKA "טבריה"4X-EKB "אשקלון"4X-EKC "בית שאן"4X-EKF "כנרת"4X-EKH "חדרה" (בעבר "ירדן")4X-EKI "מודיעין-מכבים-רעות"4X-EKJ "דגניה"4X-EKL "נהלל"4X-EKP "נהריה"4X-EKS "קיסריה"מטוסי בואינג 737-800 נכנסו לראשונה לשרות אל על בפברואר 1999 ונכון לשנת 2014 עדיין נמצאים בשרות.
5———1891894X-EKU "רעננה"4X-EKO "לוד"4X-EKM, "רמלה"4X-EKT "בית שמש"4X-EKR "גבעתיים"מטוסי UP4X-EKR משמש את טיסות סאן דור וכל מטוס אחר מהצי יכול לטוס תחת חברת בת זובואינג 737-900ER5—161561724X-EHA4X-EHB4X-EHC4X-EHD4X-EHEהמטוס הראשון הגיע ב-10 באוקטובר 2013 והשני התווסף לצי ב-28 בנובמבר.
השלישי הגיע ב-27 במרץ 2014.
המטוס הרביעי, 4X-EHC, הגיע ב-11 ביולי 2014 והחמישי במרץ 2015.
זאת מתוך שמונה מטוסים שנרכשו מדגם זה.
בואינג 747-1001——4X-AXZ4X-AXZ נרכש על ידי אל על ב-21 יוני 1977 כמטוס מטען.
הוצא משרות במרץ 1999 ונגרט חודשים ספורים אחר כך.
בואינג 747-20011——4X-AXA4X-AXB4X-AXC4X-AXD4X-AXF4X-AXG4X-AXH4X-AXK4X-AXL4X-AXM4X-AXQמטוסי בואינג 747-200 שרתו בחברת אל על בין מאי 1971 עד נובמבר 2011 עת הוצא משרות אחרון המטוסים מדגם זה, 4X-AXL.
4X-AXF קבע ב-24 במאי 1991 שיא עולמי כללי למטוסים, כאשר המריא עם 1,086 נוסעים מאדיס אבבה לישראל במסגרת מבצע שלמה.
עקב לידתם של שני תינוקות בעת הטיסה, נחת המטוס כשהוא נושא לא פחות מ-1,088 נוסעים.
4X-AXG התרסק ב-4 באוקטובר 1992 בשכונת מגורים באמסטרדם באסון בַּיִילְמֶר.
4X-AXM ניצב דומם מאז שנת 2008 בשטח נמל התעופה בן-גוריוןבואינג 747-4007—8523484084X-ELA "תל אביב-יפו"4X-ELB "חיפה"4X-ELC "באר שבע"4X-ELD "ירושלים"4X-ELE "ראשון לציון"4X-ELH "אשדוד"4X-ELSמטוס 747-400 ראשון, 4X-ELA, נמסר לחברת אל על ב-27 באפריל 1994 ונכון לשנת 2014 נמצא עדיין בשרות פעיל.
4X-ELB נמסר לאל על ב-27 במאי 1994 ונכון לשנת 2014 נמצא עדיין בשרות פעיל.
4X-ELC נמסר לאל על ב-31 במאי 1995 ונכון לשנת 2014 נמצא עדיין בשרות פעיל.
4X-ELD נמסר לאל על ב-24 במאי 1999 ונכון לשנת 2014 נמצא עדיין בשרות פעיל.
4X-ELE נרכש על ידי אל על מחברת סינגפור איירליינס באוקטובר 2008.
4X-ELH פעיל בחברות שונות מאז מרץ 1996, נרכש על ידי אל על במרץ 2011.
4X-ELS הוחכר לאל על ב-18 בפברואר 2005 והושב לבעליו בספטמבר 2006.
בואינג 747-400F1—מטען4X-ELF דוכיפת4X-ELF החל שרות כמטוס מטען בחברת סינגפור איירליינס באוגוסט 1994.
נמכר לאל על במרץ 2010.
בואינג 757-20011——4X-EBF4X-EBI4X-EBL4X-EBM4X-EBO4X-EBR4X-EBS4X-EBT4X-EBU4X-EBV4X-EBYמטוסי בואינג 757-200 נכנסו לשרות אל על במרץ 1997 וסיימו שרותם בשנת 2011.
4X-EBI החל שרותו באל על ב-24 במרץ 1997, החל מ-5 ביולי 2002 ועד מרץ 2007 היה בשרות ישראייר.
4X-EBL החל שרותו באל על ב-25 בנובמבר 1987, הוחכר מספר פעמים לארקיע.
סיים שרותו ב-23 במאי 2000.
4X-EBM החל שרותו באל על ב-17 בדצמבר 1987, הוחכר מספר פעמים לארקיע וב-25 במרץ 2001 החל שרותו בישראייר, זאת עד 2007.
בואינג 767-200ER6——4X-EAA4X-EAB4X-EAC4X-EAD4X-EAE4X-EAFמטוסי 767-200 שרתו באל על מאז יולי 1983 ועד לסוף שנת 2013.
4X-EAA נכנס לשרות ביולי 1983, יצא משרות בנובמבר 2008 ונגרט בשנת 2011.
4X-EAB נכנס לשרות בספטמבר 1983, נמכר באוגוסט 2008.
4X-EAC נכנס לשרות במרץ 1984, הוצא משרות בספטמבר 2011 ונגרט.
4X-EAD נכנס לשרות ביוני 1986, הוצא משרות ב-2011 ונגרט בדצמבר 2013.
4X-EAE נרכש כמשומש על ידי אל על בשנת 1999, נמכר לפירוק במאי 2013.
4X-EAF נרכש כמשומש על ידי אל על בשנת 1999, הוצא משרות בשנת 2013.
בואינג 767-300ER6—30-24185-206215-2304X-EAJ "בת-ים"4X-EAK "רחובות"4X-EAL "משמר העמק"4X-EAM ״דליית אל-כרמל״4X-EAP "הרצליה"4X-EAR "כפר-סבא"מטוסי בואינג 767-300 משרתים בצי אל על מאז שנת 2004.
4X-EAJ יוצר בשנת 1991, נחכר על ידי אל על מחברת ולס פארגו ב-27 בפברואר 2004.
4X-EAK יוצר בשנת 1997, נקנה על ידי אל על ביוני 2010.
4X-EAL יוצר בשנת 1999, הוחכר לאל על במרץ 2011.
4X-EAM יוצר בשנת 1998, הוחכר לאל על בנובמבר 2011.
4X-EAP יוצר בשנת 1991, הוחכר לאל על במאי 2006.
4X-EAR יוצר בשנת 1995, הוחכר לאל על באוגוסט 2006.
בואינג 777-200ER6—12352322794X-ECA "פתח-תקווה" (בעבר "גליל")4X-ECB "נתניה" (בעבר "נגב")4X-ECC "חולון" (בעבר "השרון")4X-ECD "רמת-גן" (בעבר "כרמל")4X-ECE "שדרות"4X-ECF "קריית שמונה"מטוסי בואינג 777-200 משרתים בצי אל על מאז שנת 2001.